target

Suomessa on kehitetty IT-palvelunhallintaa systemaattisemmin reilut 15 vuotta. Hankkeet ovat keskittyneet ITILin ja prosessikehityksen ympärille sekä niitä tukevien palvelunhallinnan työkalujen käyttöönottoon. Monessa tapauksessa kehitystyö on jämähtänyt perusprosessien käsittelyyn ja kehitykseen, eikä uutta askelta ole välttämättä otettu.

ITIL on oikein toteutettuna auttanut useita organisaatioita laadun kehityksessä ja vienyt toimintaa parempaan suuntaan palvelunhallinnassa. Kuitenkin varsinkin monessa IT-palveluliiketoimintaa tekevässä organisaatioissa olisi jo aika siirtyä eteenpäin kohti vielä systemaattisempaa toimintaa.

Järkevä jatkokehityslinja näissä tapauksissa on ISO 20000-sertifiointi, varsinkin jos prosessien kypsyystaso on jo korkealla aikaisemman kehitystyön johdosta. Usein harppaus kohti ISO 20000-sertifikaattia ei ole lainkaan niin suuri, kuin siitä yleisesti kuvitellaan.

Muistan, kun jo noin kymmenen vuotta sitten puhuttiin, että ISO 20000 on ”tulossa” ja ”iso osa alan organisaatioista tulee sertifioimaan itsensä”. Kuitenkin nyt tammikuussa 2017 Suomessa on vain 9 organisaatiota, jotka ovat saavuttaneet ISO/IEC 20000-sertifikaatin.

Kiinnostusta sertifiointia kohtaan on nostanut viime aikoina se, että ISO 20000 on alkanut näkyä IT-alan suurissa tarjouskilpailuissa joko vaatimuksena tai laatupisteitä tuovana tekijänä. Tämä on kallistanut vaakakupin monessa tapauksessa sertifioidulle toimittajalle. Liiketoiminnallisessa mielessä tämä tarkoittaa usein kymmeniä miljoonia euroja.

IT-palveluliiketoiminnassa on todella kova kilpailu ja marginaalit toimittajien välillä ovat pieniä. Siksi onkin välillä hämmästyttävää, kun selkeitä kilpailuetuja tuovia menetelmiä ei kehitetä organisaatioiden toimintaan.

Liiketoiminnan näkökulmasta asia on hyvinkin selkeä ja hyödyt tulevat laadukkaamman IT-toiminnan kautta. Voittajia ovat paitsi asiakkaat, myös oman organisaation johto, työntekijät ja sidosryhmät.

Olisiko sinunkin jo aika ottaa seuraava askel?

Tule haastamaan kirjoittajaa aiheesta seuraavaan maksuttomaan palvelunhallinan webinaariin: ISO/IEC 20000 tavoitteena ja kehityksen karttana 01.02.2017

 

JaakkoMarin
Jaakko Marin

Kirjoittaja on JSM Consultingin pääkouluttaja ja ensisijainen konsultti, jolla on monipuolinen palvelujohtamisen osaaminen ja käytännön näkemys organisaatioiden kehittämisestä parhaiden käytäntöjen avulla.

Jaakko tunnetaan myös innostavana valmentajana, joka on tähän mennessä valmentanut ja kouluttanut jo yli 1300 IT-alan ammattilaista parhaiden käytäntöjen ja prosessiviitekehysten maailmaan. Hän on yksi Suomen laajimmin sertifioiduista IT-palvelujohtamisen osaajista.