Blogi

Tarinoita ja oppia palvelujohtamisen ja projektijohtamisen asiantuntijoille

Teknologiapalvelut

Valvontaa ja suorituskyvyn mittausta loppukäyttäjän parhaaksi – Case Ruutu

Vuodesta 2006 toiminut Wakarun Teknologiapalvelut toimittaa asiakkailleen Application Performance Management eli sovelluksen suorituskyvyn hallintaan liittyviä ratkaisuja. Palvelut voidaan jaotella kolmeen pääkategoriaan: mittaus- ja valvontapalvelu (Wakaru BSM), suorituskykymittauspalvelu (Wakaru Charge) ja ongelmanselvityspalvelu (Wakaru Solver).

”Wakaru BSM on päätuotteemme. Tarjoamme asiakasyritykselle puolueetonta IT-järjestelmien mittaus- ja valvontapalvelua, jonka avulla asiakkaan IT-palvelusta saadaan reaaliaikainen tilannekuva ja faktapohjaista suorituskyky- ja saatavuustietoa”, kertoo Wakarun Teknologiapalveluiden konsultti Veikko Nokkala.

Monimediatalo Sanoma on vuodesta 2009 hyödyntänyt Wakaru Charge suorituskykytestauspalvelua, jonka avulla varmistetaan julkaistujen palveluiden toimintakyky tuotantoon siirryttäessä. Nelonen Media on osa Sanoma konsernia ja koostuu kolmesta mainosrahoitteisesta ja viidestä maksu-tv-kanavasta, viidestä radiokanavasta, ruutu.fi-nettitelevisiosta sekä kanavien online-sivustoista. Syksyllä 2013 Nelonen Media otti käyttöön myös Wakaru BSM-ratkaisun eli loppukäyttäjämittauksen Ruutu -palveluunsa.

”Wakaru oli tuttu ja luetettava kumppani Sanoma konsernille. Heidän ketterä toimintamallinsa sopi meille”, kommentoi Nelonen Median Operations Manager Tomi Kaleva. ”Pääsimme nopeasti alkuun, kun hyödynsimme automaattimittauksissa samanaikaisesti Wakarun kanssa tehtyjä kuormitustestauksen suunnitelmia.”

Valvonnan hyödyt Neloselle

Wakaru BSM -ratkaisulla pystytään mittaamaan asiakkaan palvelun suorituskykyä ja selvittämään saatavuusfaktoja useasta eri lokaatiosta. Olennaista on, että ongelmatekijät havaitaan ennen kuin haitat näkyvät palvelun käyttäjälle. BSM-ratkaisun avulla saadaan myös reaaliaikaista tilannekuvaa palvelusta ja pystytään tekemään sekä todentamaan aitoja palvelutasosopimuksia.

”Lähdimme toteuttamaan Wakaru BSM -ratkaisua Nelosella mittaamalla Ruutu-palvelun toimintaa loppukäyttäjän näkökulmasta”, Nokkala kertoo. ”Valvonta rakennettiin dynaamiseksi vastaamaan kullakin hetkellä Ruutu-palvelussa näkyvää sisältöä. Neloselle, joka on tunnettu ketterästä kehityksestään ja on jatkuvassa muutoksessa, oli tärkeää saada palvelu, jolla nähdään, mikä vaikutus muutoksilla on loppukäyttäjän kokeman palvelun laatuun.”

Lue koko artikkeli täältä ja tutustu Nelonen Median kanssa hyödynnettyihin palveluihin sekä teknisiin ratkaisuihin.

Veikko_RuutuCase_

Veikko Nokkala

Veikko Nokkala työskentelee konsulttina Wakaru Teknologiapalveluissa neljättä vuotta. Teknologiapalvelut tuottavat IT-palvelunhallintaan liittyviä mittaus-, valvonta-, testaus- ja automatisointipalveluita, joiden avulla asiakkaan IT-palveluiden suorituskyky ja saatavuus saadaan uudelle tasolle. Veikko on ITIL, PRINCE2, COBIT, TOGAF, Green IT, Lean IT ja SAFe sertifioitu asiantuntija ja konsultti, jonka laaja-alainen kokemus erilaisista työtehtävistä on antanut hänelle erinomaisen näkemyksen liiketoiminnan eri näkökulmista.

LinkedIn      Twitter

 

 

 

Comments are Closed