Blogi

Tarinoita ja oppia palvelujohtamisen ja projektijohtamisen asiantuntijoille

Oppia.fi KUMPPANI

Kolme vinkkiä järjestelmäkouluttajalle – hallitse ainakin nämä

Young business people sitting at a conference table and learning

”Taas uusi järjestelmä tai versio! Sinähän hallitset sen, niin voisit pitää siitä koulutuksen.” Oletko kuullut jotain tämänkaltaista?

Miten sinä suunnittelisit ja toteuttaisit onnistuneen järjestelmäkoulutuksen? Kun asiantuntijaa tai it-osaajaa pyydetään kouluttamaan yrityksen järjestelmiä tai muuta teknistä osaamista, hän joutuu alueelle, joka ei välttämättä ole hänen parasta vahvuusaluettaan. Se, että joku hallitsee tietotekniikan, järjestelmät tai laitteet, ei välttämättä tarkoita sitä, että hän osaa kouluttaa niitä tehokkaalla ja toimivalla tavalla.

Kouluttaja saattaa istua luokan edessä, edetä kohdasta toiseen ja tietynpituisen syöttövaiheen jälkeen sanoa, että nyt harjoitellaan. Osallistujat etenevät eri kohdissa eri vauhdilla.

Millä kolmella asialla järjestelmä- tai laitekoulutuksiin saadaan ryhtiä ja toimivuutta?

1. Oikea rytmitys: Kuulijoiden keskittymis- ja vastaanottokyky on rajallinen. Tieto tulee opettaa rytmillä 7 minuuttia/ 21 minuuttia / 45–90 minuuttia:

  • Listamainen asioiden läpikäyminen yli 7 minuutin ajan ei hyödytä ketään. 7 minuutin kohdalla tarvitaan tiedon pohtimista tai sen tallentamista muistiin jollakin hyödyllisellä tekniikalla.
  • 20 minuutin kohdalla oppijan aivot kaipaavat taukoa vastaanottamisessa ja mahdollisuuden käsitellä tietoa itse joko keskustelemalla, tekemällä tehtäviä tai kokeilemalla.
  • Noin 45–90 minuutin kohdalla oppija tarvitsee tauon ja mahdollisuuden tehdä hetken jotain muuta.

2. Eri oppimistyylit: Muista käyttää opetuksessa monipuolisia ja vaihtelevia opetusmenetelmiä, joiden avulla eri oppijat pystyvät helpommin keskittymään ja oppimaan. Hyvä kouluttaja on miettinyt valmiiksi kolme asiaa:

  • Onko minulla valmistettuna selkeä runko, jossa on sopivasti asiaa suhteessa käytettävään aikaan.
  • Olenko valmistellut materiaalia tukemaan opetettavaa asiaa sekä tämän lisäksi pedagogisesti toimivaa materiaalia oppilaille, johon he voivat tehdä muistiinpanoja ja tehtäviä.
  • Kolmanneksi, olenko miettinyt vaihtelevia tehtäviä koulutukseen – tekemistä, haasteita, kortteja, case-harjoitteita, seinätauluja, keskusteluja, kokeiluja jne.

3. Toimiva opetustyyli: Mieti, mikä on sinun opetustyylisi. Arvioi

  • kuinka pitkään olet itse äänessä
  • kuinka paljon annat oppijoiden olla aktiivisia
  • minkälainen etenemisvauhti sinulla on
  • miten teet asioista selkeitä ja helpommin muistettavia
  • minkälainen äänenkäyttötapa sinulla on ja
  • miten saat osallistujat motivoituneiksi ja innostumaan opetettavasta asiasta.

Kun järjestelmäkouluttajat toteuttavat koulutukset sekä sisällöllisesti että pedagogisesti toimivalla tavalla, kaikkien aikaa ja resursseja säästetään ja uusien järjestelmien tai laitteiden käyttö sujuu helpommin.

Tervetuloa mukaan laite- ja järjestelmäkouluttajille suunniteltuun päivän mittaiseen kouluttajakoulutukseen Helsinkiin! Katso seuraava toteutus täältä.

Lue myös: Miten pitää osallistujat hereillä, kun pidät webinaaria tai Skype-koulutusta?

 

selene_marckwort_200x200

Selene Marckwort

Kirjoittaja on kokenut ja pidetty koulutussuunnittelija, jolla on takanaan 25 vuoden koulutuskokemus. Selene on erikoistunut esiintymistaito-, kouluttaja-, asiakaspalvelu- sekä vuorovaikutuskoulutuksiin. Hän on kirjoittanut kokemuksistaan kouluttajille ja esiintyjille tarkoitetun ”Kehitä esiintymistaitoja” –kirjan, joka ilmestyi kesällä 2013. Kouluttajana Selene on innostava, aktivoiva ja mukaansatempaava.

 

 

 

Marckwort Koulutusyhtiöt on yksi Oppia.fi – Oppimisen verkkokaupan 50:stä koulutuskumppanista. Tutustu tapahtumiin, kursseihin, webinaareihin ja digitaaliseen sisältöön www.oppia.fi

Comments are Closed