VeriSM on tuore tulokas valmennuksien joukossa. Mistä siinä on kysymys ja mihin tarpeeseen se vastaa?

VeriSM on uusi, tuore näkökulma palveluiden tuottamiseen. Se modernisoi tuttuja palvelunhallinnan käsitteitä ja koostaa viimeisimpien vuosien aikana julkaistujen ja menestyksekkäästi hyödynnettyjen ideoiden ja viitekehysten asioita kokonaisuudeksi, joka vastaa hyvin tarpeeseen nykyaikaisessa työelämässä.

Onko VeriSM uusi ITIL?

VeriSM ei ole uusi ITIL. VeriSM murtautuu ulos IT-organisaation näkökulmasta ja opastaa, miten palveluita organisaation toiminnasta riippumatta pitäisi tuottaa. ITILin näkökulma asioista, joita palveluiden tuottamisessa yleensä tarvitaan, on edelleen hyödyllinen joukko työkaluja. VeriSM:n näkökulmasta tarvitaan muutakin paljon muutakin kuin ITILiä.

Mitä uutta ja mitä vanhaa VeriSM:ssä on?

VeriSM rakentaa palvelunhallinnan periaatteiden päälle. Se tuo perusperiaatteita tutuista viitekehyksistä, kuten ITIListä ja CobITistä sekä tutuista johtamisfilosofioista, kuten ketteristä menetelmistä ja Leanistä. Viitattujen viitekehyksien ja tuttujen työkalujen annin lisäksi se esittelee ”uutena” muun muassa kommunikaatiota ja johtamista modernista käytännönläheisestä näkökulmasta. Esimerkiksi eri ikäpolvien johtaminen on erilaista ja kurssilla käydään läpi vinkkejä kunkin sukupolven ymmärtämiseksi.

Onko VeriSM malli?

VeriSM esittelee toimintamallin (Operating model), mutta sen perusfilosofia on joustava johtaminen. VeriSM:n perusfilosofia on tarjota joustavaa, eri tilanteisiin sopivaa johtamista, jossa huomioidaan laaja-alaisesti tilanteeseen vaikuttavat asiat. Yksi malli ei sovi kaikkiin tilanteisiin. Sen takia tarvitaan erilaista johtamista ja palvelunhallintaa eri tilanteisiin ja palveluihin. VeriSM:n idea on auttaa hahmottamaan tilannetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä tarjota erilaisia vinkkejä ja vaihtoehtoja palveluiden johtamiseen ja tuottamiseen. Tuttuja piirteitä löytyy, mutta myös raikkaita uusia näkökulmia.

Kenelle VeriSM on tarkoitettu?

VeriSM on nykyaikainen, 2010-luvun loppupuolen näkökulma palveluiden tuottamiseen. Se tarjoaa 2010-luvun loppupuoleen sopivia vaihtoehtoja ja vinkkejä palveluiden tuottamiseen. Murtautuessaan IT-organisaation ulkopuolelle se on sopiva palvelunhallinnan ajatusmallin ja –asenteen luoja kaikille organisaatioille kaikilla toimialoilla. Se on hyvä modernisointipäivitys IT-palvelunhallinnan ammattilaisille, mutta kokonaisuutena se on perustyökalupakki 2020-luvulle siirtyvälle ammattilaiselle työtehtävästä ja organisaatiollisesta asemasta riippumatta.

Tervetuloa kurssille kuulemaan lisää!

Alkuvuodelle on aikataulutettuna useita VeriSM Foundation -koulutuksia. Katso täältä itsellesi parhaiten sopiva ajankohta!

Kuuntele Lari Peltoniemen vetämä maksuton webinaari Oppia.fi – Oppimisen verkkokaupassa VeriSM – Mistä siinä on kysymys?

lari_peltoniemi_PP
Lari Peltoniemi

Kirjoittaja on työskennellyt prosessien ja toiminnan kehittämisen ja arvioinnin alueella yli 10 vuotta. Päätoimisesti IT-palveluiden prosessien määrittelyn, kehittämisen ja johtamisen alueella hän on toiminut vuodesta 2005. Hän on konsultoinut ja valmentanut useita suomalaisia ja kansainvälisiä yrityksiä ja organisaatioita ITIL/ITSM prosessien määrittelyihin, käyttöönottoon ja kehittämiseen liittyen. Lari on myös Suomen ensimmäinen sertifioitu ITIL Practitioner -kouluttaja.

Toukokuun Prosessipäivillä keynote-puheenvuoron pitävä Claire Agutter kertoo videohaastattelussa, miksi nyt on Veri SM:n aika!
Näyttökuva 2018-01-15 kello 13.08.57.png