Wakaru blog

Tarinoita ja oppia palvelujohtamisen ja projektijohtamisen asiantuntijoille

asiakaspalvelu, Wave - Wakaru Asiakaspalveluverkosto

Asiakaspalveluviikko vaalii asiakastyön tärkeyttä

Wave - Asiakaspalveluviikko.fi 2019

Asiakaspalveluviikko vaalii asiakastyön tärkeyttä vuosittain

Asiakaspalveluviikko järjestettiin toistamiseen Wave asiakaspalveluverkoston toimesta. Mukaan ilmoittautui lähes 70 organisaatiota. Viikon aikana LinkedInissä, Twitterissä sekä Instagramissa oli aktiivista viestintää viikosta. Kaiken kaikkiaan eri kanavissa oli postauksia, tykkäyksiä, jakoja ja videokatseluita yhteensä yli 7000 kappaletta, joten viikko sai runsaasti näkyvyyttä. Näiden lisäksi vielä toki viesti tavoitti vieläkin suuremman yleisön.

Waven yhteisöllisen Asiakaspalveluviikon tavoitteena on:
– nostaa asiakaspalvelun tärkeys koko organisaation tietoon
– innostaa ja motivoida asiakaspalvelun henkilökuntaa
– rakentaa tiimihenkeä ja nostaa yhdessä tekemisen fiilistä entistä korkeammalle
– kiittää asiakkaita ja näytä, että he ovat tärkeitä teille ja saatu palaute on arvokasta.

Asiakaspalveluviikko 2019

Asiakaspalveluviikko täytti some-kanavat viikon aikana, ja asiakapalvelu ja -kokemus sai huomioita viikon mittaan runsaasti.

Wave teemoitti viikon ohjelma viikonpäivien mukaan nyt toistamiseen. Tänä vuonna kalenterissa olivat makeamaanantai, tehotiistai, kehukeskiviikko, tervetorstai sekä porukkaperjantai. Laitoimme koosteen osallistujien postauksista kuvien kera myös sivuillemme. Viikon aika viestittiin niin päiväteemoista kuten myös yleisesti asiakaspalvelun toiminnasta lukujen sekä palautteen kera. Tämän lisäksi yritykset esittelivät myös asiakaspalvelutyön tekijöitä.

Asiakaspalveluviikon 2019 -ohjelma

Kysyimme viikon jälkeen osallistujilta muutamia kysymyksiä viikkoon liittyen. Vastaajista 63 % ilmoitti viettäneen Asiakaspalveluviikkoa nyt ensimmäistä kertaa, ja loput olivat viettäneet viikkoa ainakin kerran aiemmin.

Osallistujista lähes 84 % järjesti ohjelmaa, joka poikkesi normaalista viikko ohjelmasta. Useat organisaatiot myös kannustivat asiakaspalvelun henkilökuntaa myös ideoimaan ohjelmaa viikolle. Asiakaspalveluviikko.fi -ohjelmaa hyödynsivät lähes kaikki vastaajat. Onnistumisen nostaminen esille oli myös vahvasti mukana osallistuneissa organisaatiossa. Tämä myös oli mukana Waven luomassa viikko-ohjelmassa kehukeskiviikon muodossa.

Miten Asiakaspalveluviikko koettiin asiakaspalveluissa?

Viikko innosti ja toi iloista sykäystä asiakaspalvelun tiimeihin. Viikko koettiin positiivisena henkilökunnan keskuudessa, se vaikutti positiivisesti asiakaspalvelun arkeen sekä nostatti tiimihenkeä. Lisäksi Asiakaspalveluviikolla tapahtui paljon myös muuta normaalista arjesta poikkeavaa.

Osallistujaorganisaatiossa muun muassa opeteltiin some-aktiivisuutta, esittäydyttiin sisäisesti koko talolle ja tehtiin myös yhdessä taideteos, johon ottivat osaa koko porukka jättämällä oman kädenjälkensä. Taideteokseen saavat myös oman jälkensä näkyviin taloon tulevat ammattilaiset. Viikko sai myös tuulta keskeneräisten asioiden loppuun saattamiseen. Yksi mukana olleista yrityksistä kertoi, että siellä asiakaspalvelun huoneentaulu saatiin vihdoin tehtyä. Asiakaspalveluviikko nosti yrityksessä esille sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien sekä kumppanien huomioimisen.

Miksi Asiakaspalveluviikkoa vietettiin?

Järjestäjän roolissa halusimme myös tarkemmin tietoa, miksi yritykset lähtivät viettämään Asiakaspalveluviikkoa. Vastauksissa nousivat erityisesti perinne, halu innostaa & motivoida henkilöstöä sekä kasvattaa tietoisuutta asiakaspalvelun toiminnasta niin yrityksen sisällä kuin ulkopuolella.

Asiakaspalveluviikko 2019 - miksi osallistuimme?

Asiakaspalveluviikon 2019 osallistujat kertoivat, miksi osallistuivat viikon viettoon.

Viikko sai paljon näkyvyyttä ja kohensi asiakaspalvelutyön arvostusta ja sai runsain mitoin näkyvyyttä. Wave asiakaspalveluverkoston Asiakaspalveluviikkoa suosittelee 94 %. Lämmin kiitos kaikille Asiakaspalveluviikkoon 2019 osallistuneille!

Asiakaspalveluviikko 2019

Asiakaspalveluviikon osallistujat 2019

Kukaan taho yksinään ei voi saada asiakastyölle, asiakaspalvelun arvostamiselle yksin näin isoa näkyvyyttä ja olla innostamassa asiakaspalvelun ammattilaisia. Yhdessä olemme enemmän! Asiakaspalveluviikko tulee jälleen 2020 eli lokakuun ensimmäisellä täydellä viikolla. Lähde siis mukaan viettämään Asiakaspalveluviikkoa tulevana vuonna!

Kirjoittaja Laura Hassel vastaa Wakaru asiakaspalveluverkosto Waven jäsen- ja tapahtumatoiminnasta sekä markkinoinnista. Laura on työurallaan sukeltanut service desk- ja contact center maailmaan suurella intohimolla ja pyrkii arjessaan tuomaan asiakaskokemusoppeja käytäntöön myös Wakarun kurssihallintoa pyörittäessä.

Laura @LinkedIn
Wave @Linkedin

Wave on asiakaspalvelun ammattilaisten verkosto, jonka 90 yritysjäsentä yhdistää halu kehittää ensiluokkaista asiakaspalvelua. Järjestämme yritysvierailuja, koulutuksia ja tapahtumia sekä koordinoimme vuosittaista Asiakaspalveluviikon viettoa. Lisäksi järjestämme myös toiminnankehittämisen kilpailut: Vuoden Service Desk ja Vuoden Contact Center -kilpailut. Lue lisää toiminnastamme ja jäsenyydestä: http://wave.wakaru.fi/wave/

Comments are Closed