Blogi

Tarinoita ja oppia palvelujohtamisen ja projektijohtamisen asiantuntijoille

Artikkelit, IT-palvelujohtaminen, johtaminen, Ketterät menetelmät, osaamisen kehittäminen, Yleinen

Lean opastaa kohti täydellisyyttä, ei täydelliseksi

“Täydellisyyttä pitää tavoitella” on yksi Lean -filosofian periaatteista. Ja se on todistetusti johtanut moneen hyvään asiaan, kuten esimerkiksi Toyota on todistanut. Periaate on monisyinen ja on tärkeää ymmärtää se oikein. Periaate ei tarkoita että olisi joku täydellisyys, joka voidaan määrittää ja sitten saavuttaa.

Ajatus staattisesta ja valmiista täydellisyydestä on ollut voimakkaasti läsnä länsimaalaisessa kulttuurissa, jota me Suomessakin edustamme. Olemme tehneet määritelmiä projekteille ja palveluille ja lähteneet sitten rakentamaan niitä. Jos olemme saaneet rakennettua määrittelemämme palvelun ja pystymme sitä määritelmämme mukaan tuottamaan, on maailmamme täydellinen ja olemme saavuttaneet tavoittelemamme nirvanan.

Tai ehkä emme sittenkään.

Huolimatta siitä mitä kuvittelimme palvelun näyttävän ja kuinka hyvin saavutimme sen mitä toivoimme, palvelussa on paljon sisällöllistä ja toimittamiseen liittyvää parannettavaa. Missä on vika? Eikö täydellinen olekaan täydellinen? Aikaa ja resursseja säästelemättä saavutettu tila osoittautuu vajavaiseksi? Oliko Lean-filosofian periaate väärässä?

Ei ollut.

Toyota Katasta Lean-filosofiaan poimittu idea on totta mutta siinä puhuttiin täydellisyyteen pyrkimisestä, ei sen saavuttamisesta:
Ensinnäkin täydellinen on käsitteellisesti hyvin subjektiivinen määritelmä. Täydellinen minkä asioiden tai näkökulmien suhteen? Toiseksi täydellisyys ei ole pysyvä vaan alati muuttuva olotila. Se mikä on täydellistä tänään, ei ole sellaisenaan sitä huomenna. Täydellisyyttä on mahdotonta saavuttaa, mutta siihen pyrkiminen auttaa meitä paitsi pääsemään lähemmäksi myös muuttumaan tarpeen mukaan.

Lean-filosofia opastaa kohti täydellisyyttä, ei täydelliseksi

Lean-Filosofian periaate opastaa pyrkimään kohti täydellisyyttä. Täydellisyyden saavuttamisesta tai sen luonteesta (kuten pysyvyys) se ei sano mitään. Eikä tarvitsekaan. Kun pyrkii parempaan, ovat tulokset parempia kuin ilman pyrkimystä. Periaate johtaa oikeanlaiseen käyttäytymiseen – parantamismahdollisuuksien tunnistamiseen ja toteuttamiseen.

Täydellistä ja valmista maailmaa ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Mutta maailma voi olla parempi. Siihen tarvitaan jatkuvaa parantamista ja siihen kannattaa pyrkiä.

Haluatko oppia lisää jatkuvasta parantamisesta?

Tervetuloa ITIL® 4 -kursseille oppimaan lisää jatkuvan parantamisen ideoista ja työkaluista. Ne voivat muuttaa sinun ja organisaatiosi ajattelutapaa tuloksena parempi, mutta ei täydellinen tulevaisuus.

Tutustu kaikkiin Wakarun valmennuksiin tästä! 

Lari Peltoniemi
Valmentaja, Wakaru

Kirjoittaja Lari Peltoniemi on työskennellyt prosessien ja toiminnan kehittämisen ja arvioinnin alueella yli 10 vuotta. Päätoimisesti IT-palveluiden prosessien määrittelyn, kehittämisen ja johtamisen alueella hän on toiminut vuodesta 2005. Hän on konsultoinut ja valmentanut useita suomalaisia ja kansainvälisiä yrityksiä ja organisaatioita ITIL/ITSM-prosessien määrittelyihin, käyttöönottoon ja kehittämiseen liittyen.

Wakaru tarjoaa vuosien kokemuksella parhaita käytäntöjä ja teknologiapalveluita asiakkaidemme liiketoiminnan ja henkilöstön jatkuvan kehittämisen tueksi. Asiakasyrityksemme lukeutuvat Suomen top 100 suurimpiin yrityksiin. Vuosittain valmennamme yli 2500 ammattilaista palvelujohtamisen ja projektijohtamisen edelläkävijöiksi. Olemme sertifioitu ja hyväksytty (ATO) koulutusorganisaatio. Asiakastyytyväisyytemme on korkea – lähes 100 % asiakkaistamme suosittelisi palveluitamme myös kollegalleen.

Comments are Closed