Blogi

Tarinoita ja oppia palvelujohtamisen ja projektijohtamisen asiantuntijoille

Artikkelit, IT-palvelujohtaminen, Kumppani, osaamisen kehittäminen, Projekti- ja portfoliojohtaminen, Referenssi, Yleinen

Asiakastarina: IT-palvelunhallintatutkimuksen maailman huipulle – Marko Jäntti, Itä-Suomen yliopisto

Marko Jäntti, tutkimuspäällikkö Itä-Suomen yliopistosta on ollut Wakarun valmennuspalveluiden asiakas jo 10 vuotta – sekä opiskelijan että asiakaskohtaisten valmennusten tilaajan roolissa. Kyselimme Jäntin kokemuksia Wakarun valmennuspalveluista ja niiden merkityksestä osaamisen kehittämisessä.

”Työskentelen Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella, jossa suunnittelen ja hallinnoin digitalisaatioon ja palvelunhallintaan liittyviä tutkimus- ja kehitysprojekteja. Tein IT-palvelunhallinnasta myös väitöskirjani, joka liittyi ongelmanhallinnan ja virheidenhallinnan kehittämiseen.”

Millainen on oma koulutuspolkusi Wakarulla?

” Wakarun kanssa meillä on ollut pitkä ja antoisa historia. Wakarun valmennuksessa olen suorittanut ITIL® Foundationin eri sukupolvet sekä ITIL®-jatkokursseja, joista uusimpana ITIL® 4 Create Deliver and Support.”

Olet myös tilannut Wakarulta useita palvelunhallinnan ja projektinhallinnan asiakaskohtaisia valmennuksia organisaatiollesi. Millainen kokemuksesi on ollut Wakarun asiakkaana?

”Yhteistyö on toiminut erinomaisesti. Erityisen hyvää on ollut kouluttajien laaja asiantuntemus eri viitekehyksistä mutta heillä on ollut lisäksi paljon käytännön kokemusta viitekehysten soveltamisesta yritysten ICT:n ja liiketoiminnan kehittämiseen. Hyvät esimerkit auttavat omaksumaan ja muistamaan paremmin kurssin asioita sekä soveltamaan opittuja asioita omaan organisaatioon tai omiin konsultointiasiakkaisiin.

Yhteistyön toimivuus ei toki rajoitu pelkästään koulutukseen vaan myös kursseille ilmoittautuminen, koulutusalustan tarjoaminen, laskutus sekä palautteenhallinta on Wakarulla paketoitu toimivaksi kokonaisuudeksi, jolloin asiakas voi keskittyä ydinasiaan eli uuden oppimiseen ilman järjestelyjen aiheuttamaa työtaakkaa.”

Entä oletko kokenut valmennuksista olleen hyötyä urallasi? Millä tavoin?

”Valmennuksista on ollut ehdottomasti hyötyä omalla urallani. Valmennusten avulla on saatu arvokasta tietotaitoa ja uskottavuutta ja näistä on seurannut puhujakutsuja kansallisiin tilaisuuksiin, joista puolestaan on syntynyt uusia asiakassuhteita.

Valmennukset ovat auttaneet meitä olemaan IT-palvelunhallintatutkimuksessa maailman huipulla. Olemme saaneet mm. Meksikosta ja Australiasta vierailevia ITSM-tutkijoita Kuopioon.

Tämä on kuin itseään ruokkiva kehä. Asiakkaamme arvostavat uusinta tietotaitoa ja näkemyksiä, kuten esimerkiksi miten eri viitekehykset ja standardit tukevat toisiaan. Edelleen voin todeta, että valmennukset ovat auttaneet meitä olemaan IT-palvelunhallintatutkimuksessa maailman huipulla. Olemme saaneet mm. Meksikosta ja Australiasta vierailevia ITSM-tutkijoita Kuopioon.”

Millaista palautetta olet saanut heiltä, jotka ovat osallistuneet organisaatiolle tilaamaasi valmennukseen?

”Valmennuksiin osallistuneet henkilöt ovat pitäneet kouluttajien tyylistä, käytännön esimerkeistä ja innostavasta tavasta. Mukavimmalta palaute tuntuu silloin, kun yrityksen johto tai työntekijä kertoo soveltaneensa kursseilla opittuja asioita käytäntöön kuten palveluliiketoiminnan tai palveluprosessien kehittämiseen ja saaneensa hyviä tuloksia. Nämä ovat itselleni niitä tähtihetkiä.

Mukavimmalta palaute tuntuu silloin, kun yrityksen johto tai työntekijä kertoo soveltaneensa kursseilla opittuja asioita käytäntöön kuten palveluliiketoiminnan tai palveluprosessien kehittämiseen ja saaneensa hyviä tuloksia.

Toki nuo monivalintakysymyksiin perustuvat sertifikaattitentit ovat jatkuva keskusteluaihe, koska ne ovat työläitä ja osa työntekijöistä saattaa jättää hyvän palvelunhallintakurssin väliin, koska ei halua suorittaa pakollista sertifiointikoetta.

Kerromme omille asiakkaillemme, että saatuja sertifikaatteja voidaan hyödyntää yrityksen lähettämissä tarjouksissa ja asiakasviestinnässä. Olisi hienoa, jos suoritetuista sertifikaateista annettaisiin työntekijälle pieni bonus. Tämä voisi lisätä sertifikaattien suorittamista.”

Millaisessa roolissa näet oman osaamisen kehittämisen työelämässä?

”Oman osaamisen kehittäminen ja jatkuva oppiminen on korvaamattoman tärkeää työelämässä. Tulevaisuuden ennustaminen on hankalaa mutta ei tarvita kristallipalloa kertomaan siitä, ovatko palveluiden kehittäminen ja palvelunhallinta tärkeitä asioita.

Joskus uuden oppiminen voi tuntua kuitenkin raskaalta. Sanoin tammikuun ITIL® Create Deliver and Support -koulutuksessa osallistujille, että viemme heidät äärirajoille mutta olemme samassa veneessä. Koulutuksen toteuttajana meille on kunnia-asia, että olemme myös itse mukana oppimassa asiakkaidemme kanssa ja myös suorittamassa sertifikaattitenttejä etunenässä. ”

 

Tutustu tästä Itä-Suomen Yliopistoon

Tutustu Wakarun valmennustarjontaan

Oletko kiinnostunut asiakaskohtaisesta valmennuksesta organisaatiollesi? Ota yhteyttä: valmennus@wakaru.fi

Comments are Closed