Blogi

Tarinoita ja oppia palvelujohtamisen ja projektijohtamisen asiantuntijoille

Referenssi

Osaamiskartoituksella vahvuudet ja motivaatiot esille Helsingin yliopiston Tietotekniikkakeskuksessa

Kuvaaja: Tuomas Puikkonen

Helsingin yliopiston Tietotekniikkakeskuksen asiakastuessa toteutettiin laaja osaamiskartoitus, jossa selvitettiin osaamistasoa ja koottiin kyvykkyyksiä noin 70 henkilöltä. Kartoituksen yhteydessä määriteltiin tehtäväkohtaiset osaamiset ja niiden painotukset. Aikaisemmin arvioita tarvittavasta osaamisesta oli tehty yleisellä tasolla ja nyt tämä päästiin yhdistämään Wakarun kanssa kattavaan osaamiskartoitukseen.

Wakarun osaamiskartoitukset toteutetaan suomalaisella C&Q Systemsin ohjelmistolla, joka soveltuu erinomaisesti erilaisiin osaamis- ja urapolkuihin. Tehdyssä osaamiskartoituksessa toteutettiin neljä profiilia, jotka olivat helpdesk, lähituki, hankinta ja esihenkilö. Näistä jokaiseen profiiliin rakennettiin kartoituksessa omat osaamisen painopisteet.

Haastattelimme Tietotekniikkakeskuksen päällikköä Mari Nurmea toteutetusta osaamiskartoituksesta ja kysyimme, millainen projekti oli ja millaiset kokemukset siitä on tällä hetkellä.

Miksi lähditte kartoittamaan osaamista yksikössä?

Tykkäämme kokeilla asioita ja Wakarun tarjoama osaamisen kartoittaminen tarjosi erilaisen tavan lähestyä osaamisen kehittämistä. Koimme, että voisimme sekä tarjota sopivia valmennuksia että löytää koulutustarpeita paremmin. Tämä yhdistettynä kuvattuihin tehtäväkohtaisiin osaamisiin antaa hyvän lisäyksen.

Miten valitsitte Wakarun?

Tästä en voi pelkästään itse ottaa kunniaa, vaan kollegani Mika Kivilompolo oli keskustellut tapahtumassa Wakarun osaamiskartoituksesta, josta innostuimme. Sain jatkaa tästä keskusteluita Wakarun kanssa ja osallistaa meiltä laajemminkin porukkaa.

 

“Yhteistyö oli helppoa ja mutkatonta. Kommunikointi sujui erinomaisesti”, kiittelee Nurmi.

Millaiset kokemukset teille jäi yhteistyöstä?

Yhteistyö oli helppoa ja mutkatonta. Wakarulla oli osaava ja aktiivinen yhteyshenkilö ja kommunikointi sujui erinomaisesti. Projektia seurattiin viikoittain ja yhteistyöpalaverit pidettiin säännöllisesti. Osaamiskartoituksen patteriston suunnittelu oli mielenkiintoista. Vastausprosentti oli korkea ja vastauksia saatiin erinomaisesti. Nyt alamme suunnittelemaan valmennuksia, joita tunnistettiin osaamisen kehittämiseen.

Viestinvaihto Wakarun ja C&Q:n kanssa oli erittäin sukkelaa ja vastauksia sai tarvittaessa todella nopeasti, ja olemme tyytyväisiä yhteistyöhön kokonaisuudessaan. Erityskiitokset kommunikoinnista ja joustosta, kun tarvitsisimme jatkoaikaa kartoitukselle. Tunsin, että meidät otettiin hyvin vastaan palautteen osalta. Koin, että voimme antaa myös rohkeasti palautetta.

Kartoituksen jälkeen sain itselleni kootusti kaikki tulokset. Tämän jälkeen ohjeistin ja toimitin ne eteenpäin esihenkilöille, jotka esittelevät ne tiimeissä sekä käyvät yksilökeskustelut kunkin tiimiläisen kanssa. Näin vältytään sellaiselta, ettei kukaan joudu pähkäilemään asioita yksinään, vaan jokainen käy tiimissä tilanteen läpi ensin ja henkilökohtaisen tuloskortin tiedot käydään läpi myöhemmin.

Mitä hyötyä osaamiskartoitus on tuonut?

Saimme osaamistason hyvin kartoitettua ja tämä toivottavasti tuo sekä ymmärrystä että mahdollisuuden tukea tarpeita. Selvisi, että kriittiset osaamisalueet ovat hyvin katettu, ja uusille osaamisalueille löydettiin myös kiinnostusta.

Kartoitus auttaa myös jokaista tunnistamaan ne alueet, joihin hän tarvitsee lisää osaamista. Tämän lisäksi kartoitus tarjoaa tietoa henkilöiden eri aihealueisiin liittyvistä motivaatiotasoista, mikä on erinomainen lisä. Esimerkiksi tietoturva nousi esille ja joukostamme löytyy motivaatiota kehittää tätä osaamista. Nämä aukeavat vielä entistä paremmin henkilökohtaisissa keskusteluissa ja se on hyvä asia.

Aikaisemmin olemme kysyneet, mitä kaivataan ja halutaan oppia, mihin on ollut vaikea sanoittaa vastauksia.Nyt kartoitus toi sellaisen rungon, että tällaista osaamista meillä on ja näihin aiheisiin alamme suunnittelemaan koulutuksia. Voimme kartoituksessa kerrotun motivaation ja henkilökohtaisten keskustelujen kautta päästä hyvin perille siitä, mihin meidän kannattaa panostaa.

Nousiko kartoituksessa piileviä kykyjä ja yllätyksiä?

Kartoitus nosti esiin innon oppia ja voimme ainakin heti todeta, että hallittavien kielien lista on huima!

Olemme esitelleet Tietotekniikkakeskuksen kehittämisiltapäivässä kartoituksen tuloksia, ja näytetty, miten hienoa osaamista meillä on. Osaamisemme on hyvällä tasolla ja meillä on vahva pohja, jota pääsemme nyt viilaamaan ja syventämään asiakastuessa.

Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on tästä eteenpäin?

Parhaillaan käymme tarkemmin läpi tuloksia, ja sitä, miten saadaan paremmin kohdistettua valmennuksia henkilöstölle. Toteutettu kartoitus auttaa meitä puhumaan tulevissa tavoitekeskusteluissa osaamisesta syvemmin. Samalla tämä auttaa myös henkilöitä tunnistamaan kiinnostusalueita.

Viemme näitä käytäntöön ja odotamme, että pääsemme osaamisen kehittämisessä eteenpäin. Tämä toimii erinomaisena apuna tässä, ja siirrymme lähemmäs konkretiaa. Olemme jo kuulleet, että odotukset uuden oppimiselle ovat kartoituksen jälkeen korkealla.

Onko jotain muuta, mitä haluaisitte nostaa esille?

Osaamisen kartoituksella ei ole tarkoitus laittaa henkilöitä järjestykseen, vaan voimme sanoa, että ”Nämä ovat sinun vahvat kykysi, ja näitä haluat oppia lisää”. Kynnys mainita oman osaamisen puutteita toivottavasti madaltui tämän avulla. Kartoitus tuo myös eväät kehumiseen, joka on meille suomalaisille välillä haastavaa.

Suosittelisin osaamisen kartoittamista kaikille, jotka haluavat tuntea paremmin henkilöstön osaamisen tarpeita sekä löytää motivaatiotekijät uusiin aihealueisiin.


Toivotamme Nurmelle tiimeineen innostusta ja onnistumisia osaamisen kehittämiseen ja osaamiskartoituksen hyötyjä pääsemme seuraamaan myöhemmin uuden jutun muodossa.

Haluatko lisätietoja osaamiskartoituksesta ja osaamispoluista? Kysy lisää.


Tietotekniikkakeskus on Helsingin yliopiston erillinen laitos, joka tarjoaa keskitetysti pääosan yliopiston yhteisistä IT-palveluista. Yksikköä johtaa tietohallintojohtaja Ilkka Siissalo. Yksikössä työskentelee noin 190 henkilöä erilaisissa tuki- ja asiantuntijatehtävissä. Tutustu

Helsingin yliopiston sivusto | LinkedIn

 

Laura Hassel

Kirjoittaja Laura Hassel toimii Head of Marketing -roolissa Wakarulla.

 

 

 

Wakaru on osaamistalo, jonka ammattilaiset auttavat vahvalla kokemuksellaan asiakkaitaan onnistumaan. Tarjoamme vuosien kokemuksella parhaita käytäntöjä asiakkaiden liiketoiminnan ja henkilöstön jatkuvan kehittämisen tueksi. Asiakasyrityksemme lukeutuvat Suomen top 100 suurimpiin yrityksiin. Vuosittain valmennamme lähes 3 000 ammattilaista palvelujohtamisen ja projektijohtamisen edelläkävijöiksi ja järjestämiimme tapahtumiin osallistuu 4 500 ammattilaista. Asiakastyytyväisyytemme on korkea – lähes 100 % asiakkaistamme suosittelisi palveluitamme myös kollegalleen. Olemme sertifioitu ja hyväksytty koulutusorganisaatio (ATO, Authorized Training Organisation).

Wakaru | @LinkedIn

Comments are Closed