IT-palvelujohtaminen, Ketterät menetelmät

Ketteräksi palvelupäälliköksi – miksi valitsisin CASM-kurssin?

Kysyntäänsä kasvattava tuore tulokas valmennusmarkkinoilla on CASM – Certified Agile Service Manager. Millaisessa roolissa toimiva henkilö saa valmennuksesta eniten irti? Kannattaako asiakaskohtainen valmennus? Entä kenelle suosittelemme ennemmin Scrum Master -valmennusta ja miksi? Kysyimme valmentaja Lari Peltoniemeltä!

Kuka CASM-kurssista hyötyy eniten?

“Jos sinulla on tarve löytää uutta lähestymistapaa kehittämiseen, CASM on kannattava valinta. Ehkä yrityksessänne on juuri tapahtunut paljon muutoksia ja olette päättäneet uudelleenorganisoitua tekemiseen ja haette itsellenne toimivinta muotoa.

Esimerkiksi organisaatio, jossa on vahva palvelunhallinnan kulttuuri, mutta heikompi ohjelmistokehityksen kulttuuri, hyötyy CASMista paljon. Kurssi on ikkuna ketterään ohjelmistokehittäjien maailmaan ja avaa tuota näkökulmaa tavalla, joka hyödyttää palveluhallinnan jatkuvaa parantamista.”

Mitä CASM-kurssilla käydään läpi?

“Kurssi alkaa ketteristä arvoista. Käymme läpi Agile Manifestoa, jonka kautta orientoidutaan ketterien menetelmien maailmaan. Manifeston perusidea on tarkastella kriittisesti yliprosessimaista ja määrämuotoista tekemistä. Haluamme laittaa ihmiset keskustelemaan enemmän toistensa ja vähemmän sähköpostiensa kanssa. Pureudumme erityisesti ketterään SCRUM-menetelmään ja pohdimme mitä asioita siitä voisi poimia ja soveltaa, kun kehitetään palvelua ja prosesseja.

Kurssissa on selkeästi kaksi näkökulmaa: Palvelun elinkaari palvelunhallinnan ammattilaisten näkökulmasta. He saavat kurssista parantamiseen liittyviä työnohjauksellisia ideoita ketterästä näkökulmasta. Toinen näkökulma on ohjelmistokehityksen ymmärtäminen, jossa sitten SCRUM kantaa vahvaa roolia. Puhtaasti kehittäjille kurssi on käytännössä sama kuin sertifiointiin tähtäävä Scrum Master -valmennus.”

Entä jos tunnen jo SCRUMin hyvin?

“Jos SCRUM on sinulle menetelmänä jo tuttu ja olet hyödyntänyt sitä työskentelyssäsi, CASM ei välttämättä anna sinulle tarpeeksi uutta. Toisaalta, jos tämä on kouluttajan tiedossa, voidaan kurssin painopistettä siirtää palvelunhallinnan näkökulmaan ja soveltamiseen. SCRUMia joskus aiemmin jo opiskelleille ja hyödyntäneille, CASM toimii perusteellisena kertauksena.”

Julkinen vai asiakaskohtainen valmennus?

“Julkisessa toteutuksessa voi oppia paljon muiden organisaatioiden osallistujilta. Hedelmällisin kurssi syntyykin usein siitä että paikalla on osallistujia, jotka ovat itse halunneet suorittaa kurssin ja toivoneet sitä työnantajaltaan. Toisaalta vastuu ymmärryksestä ja asioiden laittamisesta oikeaan kontekstiin, on kurssilaisella eri tavalla kuin asiakaskohtaisessa. Kukaan kun ei ole tulkkaamassa, miten asiat olisi hyvä viedä juuri heidän toimintamalleihinsa.

Erityisesti asiakaskohtaisessa valmennuksessa asioita tulee tarkasteltua raikkaasti. On aikaa pohtia, miten asiat tulisi organisoida ja vaiheet kuvata. Luodaan rytmiä ja tarvittavia deadlineja. Päästään myös keskustelemaan, mikä työkalu sopisi erityisesti sille kyseiselle organisaatiolle. Esimerkiksi Kanban voi toimia hyvin prosessien visualisoinnissa. Esimerkkien läpikäynti on helpompaa ja antoisaa, kun kaikilla on samanlainen ympäristö, josta havainnoida.”

Valitse CASM jos

  • Aiot hyödyntää kurssin oppeja palvelunhallinnan jatkuvan tuotanto-organisaation näkökulmasta. Opit SCRUMin ja pystyt kurssin jälkeen nitomaan sen omaan toimintaan.
  • Työnkuvaasi kuuluu osittain ohjelmistokehitys tai sen ymmärtäminen. Saat hyvän ymmärryksen SCRUMista ja myös kehittämisen jälkeisestä toiminnasta.
  • Jos aiot ottaa vastuuta kehityksestä ja haet siihen määrämuotoista mallia tai haluat ymmärtää ohjelmistokehittämisen logiikkaa ja työnohjausta.

Jos heräsi kysymyksiä, ota rohkeasti yhteyttä: valmennus@wakaru.fi ja saat lisätietoa, jos asiakaskohtainen toteutus kiinnostaa. Asiakaskohtainen kurssi vaatii aina vähintään kolme osallistujaa oman organisaation sisältä. Valmentajamme tulee paikan päälle vetämään valmennuksen.

Seuraavan julkisen toteutuksen CASM – Certified Agile Service Manager ajankohdan näet Oppia.fi – Oppimisen verkkokaupasta.

Lari Peltoniemi
Valmentaja, Wakaru

lari_peltoniemi_PP

CASM-kurssia valmentava Lari Peltoniemi on työskennellyt prosessien ja toiminnan kehittämisen ja arvioinnin alueella yli 10 vuotta. Päätoimisesti IT-palveluiden prosessien määrittelyn, kehittämisen ja johtamisen alueella hän on toiminut vuodesta 2005. Hän on konsultoinut ja valmentanut useita suomalaisia ja kansainvälisiä yrityksiä ja organisaatioita ITIL/ITSM-prosessien määrittelyihin, käyttöönottoon ja kehittämiseen liittyen.

Wakaru tarjoaa vuosien kokemuksella parhaita käytäntöjä ja teknologiapalveluita asiakkaidemme liiketoiminnan ja henkilöstön jatkuvan kehittämisen tueksi. Asiakasyrityksemme lukeutuvat Suomen top 100 suurimpiin yrityksiin. Vuosittain valmennamme yli 2500 ammattilaista palvelujohtamisen ja projektijohtamisen edelläkävijöiksi. Olemme sertifioitu ja hyväksytty (ATO) koulutusorganisaatio. Asiakastyytyväisyytemme on korkea – lähes 100 % asiakkaistamme suosittelisi palveluitamme myös kollegalleen.