IT-palvelujohtaminen, Ketterät menetelmät

Tämän vuoksi halusin CASM-kurssille

Kysyimme vähän aikaa sitten CASM – Certified Agile Service Manager -valmennuksesta ja valmentaja Lari Peltoniemeltä, kenelle kurssi sopii. Voit lukea tuon kirjoituksen täältä.

Otetaan ääneen seuraavaksi CASM-kurssin käynyt! Goforella satsattiin oman henkilöstön osaamiseen ja Lari kävi vetämässä heille asiakaskohtaisen kurssin. Kysyimme Jenna Salolta tunnelmia kurssin jälkeen! Jenna toimii Goforella tittelillä Continuous Services Capability Owner.


Moi Jenna! Miten teillä Goforella panostetaan oman osaamisen kehittämiseen?

“Gofore kannustaa kehittämään osaamista työajalla. Meillä ymmärretään, että on sekä työntekijän että työnantajan etu, jos asiantuntijat pitävät taitonsa ajan tasalla. Motivoivat ja vaativat työtehtävät/projektit kehittävät myös suurelta osin osaamista. Meitä kannustetaan osallistumaan verkkokursseille ja koulutuksiin, lukemaan kirjoja ja muita oppimismateriaaleja.

Koulutuksia järjestetään myös firman sisällä, esimerkiksi tällä viikolla meillä on Gonference, jossa kahdella trackilla goforelaiset jakavat omaa osaamistaan kollegoille mielenkiintoisten esitysten muodossa. Kehittymistämme tukevat lisäksi coachit, joiden kanssa voi esimerkiksi sparrailla omaa kehittymissuunnitelmaa.”

Entä mitä kuuluu omaan työnkuvaasi Goforella?

“Olen työskennellyt Goforella 4,5 vuotta ja vastaan nykyään jatkuvien palveluiden kyvykkyydestämme. Yksi tärkeä osa työnkuvaani on varmistaa, että meiltä löytyy osaavia ihmisiä pyörittämään jatkuvia palveluita ja että ihmisten kyvyt myös valjastetaan käyttöön täydessä määrin, esimerkiksi uusien palveluiden muodossa. Toimin myös palvelupäällikkönä sovellus- ja pilviylläpidon asiakkaille.”

Miksi sitten halusit osallistua juuri CASM-kurssille?

“Näin Oppia.fi sivuilla mainoksen kurssista jo viime vuoden lopulla ja lisäsin siihen tarkemmin tutustumisen to do -listalleni. Tammikuussa mainitsin tästä ääneen palvelupäällikkökollegoilleni ja he innostuivat kurssista myös. Päätimme kysyä mahdollisuutta yrityskohtaiselle kurssille.”

Millaisia odotuksia sinulla oli kurssia kohtaan?

“Ennen kaikkea odotin käytännön esimerkkejä elävästä elämästä ja uuden oppimista ketteristä menetelmistä. Ketterä palvelupäällikkö kuulosti minusta mielenkiintoiselta ja olimme jo aiemminkin yhdistelleet ylläpidon palveluissamme sekä ITIL:n, Agilen että DevOpsin periaatteita.”

Miten koit asiakaskohtaisella kurssilla opiskelun? Onnistuiko valmentaja avaamaan asioita? 

“Oli mukavaa viettää kaksi päivää kollegoiden kanssa saman aiheen äärellä. Valmentajamme Lari Peltoniemi sai johdateltua keskustelua enemmän juuri meidän organisaatiomme tarpeisiin, kun ei tarvinnut huomioida osallistujia Goforen ulkopuolelta. Koin kurssin olleen näin räätälöidympi meille. Saimme myös osallistujien kesken toisistamme paljon vertaistukea valmistautuessamme tentteihin.

Lari oli innostava valmentaja ja avasi asioita usein käytännön esimerkkien kautta. Pidin myös siitä, että hän huomioi kurssille osallistuneiden erilaiset lähtötasot ja sen, miten meillä Goforella tehdään asioita.”

Mitä asioita näet voivasi hyödyntää jatkossa omassa työarjessasi?

“Tenttiin kerratessa laitoin itselleni vihkoon ylös useampia vinkkejä tulevaan. Ajattelin hyödyntää kurssilla opittua esimerkiksi kehittäessäni palveluprosessejamme tai luodessani uusia palveluita. Koin myös oppineeni uutta, jota voin käyttää, kun asiakkailleni tehdään jatkokehitysprojekteja.”

Kenen sinusta kannattaisi käydä CASM-kurssi?

“Suosittelisin valmennusta palvelu- ja projektipäälliköille, jotka työskentelevät softakehityksen parissa. Organisaatioille, joissa halutaan joko tuoda lisää tai parantaa entisestään ketteryyttä.”


Kiitoksemme Jennalle kattavasti vastauksista ja onnea opittujen asioiden käytäntöönviemiseen!

Jos heräsi kysymyksiä, ota rohkeasti yhteyttä valmentajaamme: lari.peltoniemi@wakaru.fi Häneltä saat lisätietoa, jos asiakaskohtainen toteutus kiinnostaa. Asiakaskohtainen kurssi vaatii aina vähintään kolme osallistujaa oman organisaation sisältä. Valmentajamme tulee paikan päälle vetämään valmennuksen.

Seuraavan julkisen toteutuksen ajankohdan näet Oppia.fi – Oppimisen verkkokaupasta. Tutustu kaikkiin Wakarun valmennuksiin tästä! 

Lari Peltoniemi
Valmentaja, Wakaru

lari_peltoniemi_PP

CASM-kurssia valmentava Lari Peltoniemi on työskennellyt prosessien ja toiminnan kehittämisen ja arvioinnin alueella yli 10 vuotta. Päätoimisesti IT-palveluiden prosessien määrittelyn, kehittämisen ja johtamisen alueella hän on toiminut vuodesta 2005. Hän on konsultoinut ja valmentanut useita suomalaisia ja kansainvälisiä yrityksiä ja organisaatioita ITIL/ITSM prosessien määrittelyihin, käyttöönottoon ja kehittämiseen liittyen. Lari on myös Suomen ensimmäinen sertifioitu ITIL Practitioner -kouluttaja.

Wakaru tarjoaa vuosien kokemuksella parhaita käytäntöjä ja teknologiapalveluita asiakkaidemme liiketoiminnan ja henkilöstön jatkuvan kehittämisen tueksi. Asiakasyrityksemme lukeutuvat Suomen top 100 suurimpiin yrityksiin. Vuosittain valmennamme yli 2500 ammattilaista palvelujohtamisen ja projektijohtamisen edelläkävijöiksi. Olemme sertifioitu ja hyväksytty (ATO) koulutusorganisaatio. Asiakastyytyväisyytemme on korkea – lähes 100 % asiakkaistamme suosittelisi palveluitamme myös kollegalleen.