IT-palvelujohtaminen

ITIL Practitioner ei ole kuin muut ITILin kurssit

AXELOS lanseerasi keväällä 2016 uuden ITIL® Practitioner –kurssin osaksi ITILin virallista koulutusohjelmaa. Wakaru oli pohjoismaiden ensimmäinen sertifioitu kurssijärjestäjä ja näin useamman toteutuneen kurssin jälkeen on paikallaan kerrata muutama kurssin perusasia kokemukseen ja palautteeseen perustuen. 

ITIL Practitioner eroaa muista kursseista siinä, että sen sisältö ei perustu vain viiteen viralliseen ITIL-kirjaan, vaan siinä on paljon uutta omaa sisältöä. Tuttua sisältöä on jatkuvan palvelun parantamisen malli, joka antaa rakenteen koko kurssille. Suurin osa kurssin sisällöstä on ITIL Practitioner Guidance –kirjassa olevaa uutta, ITILin peruskirjoja täydentävää sisältöä. Siten kurssilla on tarjottavaa, vaikka ITIL Expert olisi jo suoritettuna.

ITIL Practitioner eroaa muista ITIL-kursseista myös siinä, että sen oppimistapa on case study –tyyppinen. Teoriaakin on, mutta 2/3 ajasta tehdään ja puretaan case studyn harjoituksia. Tavoitteena on vuorovaikutteinen elämyksellinen oppiminen, jonka perusteella oppilas osaa toimia kehitysidean toteuttamisen suhteen paremmin myös oikeassa työelämän tilanteessa. Lähestymistapa siis samanlainen kuin PRINCE2® Practitioner-kurssilla. 

ITIL Practitioner on siis palveluiden kehittämiseen valmentava kurssi. Aihe on kokeneille kehittämisen ammattilaisille tutumpaa jo kokemuksenkin kautta, mutta kurssien perusteella esille tulee aina uusia näkökulmia omaa kokemusta täydentämään. Erityisen hyödyllinen kurssi on palvelunhallinnan kehittämistä aloitteleville ja nuoremmille ammattilaisille. Kurssilta saa paljon työkaluja työelämään ja se sopii minkä tahansa asian kehittämisen ja johtamisen valmentavaksi kurssiksi. Kursseja on saatavilla myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Tervetuloa katsomaan sinun aikatauluusi sopiva kurssi täältä!

lari_peltoniemi_PP

Lari Peltoniemi

Kirjoittaja on Suomen ensimmäinen sertifioitu ITIL Practitioner -kouluttaja. Hän on työskennellyt prosessien ja toiminnan kehittämisen ja arvioinnin alueella yli 10 vuotta. Päätoimisesti IT-palveluiden prosessien määrittelyn, kehittämisen ja johtamisen alueella hän on toiminut vuodesta 2005. Hän on konsultoinut ja valmentanut useita suomalaisia ja kansainvälisiä yrityksiä ja organisaatioita ITIL/ITSM prosessien määrittelyihin, käyttöönottoon ja kehittämiseen liittyen. 

Lisää tietoa tästä ja muista mielenkiintoisista aiheista löydät Oppia.fi > koulutukset > ITIL

Kysymyksiä kouluttajalle? Laita viestiä lari.peltoniemi@wakaru.fi